Jaarthema

Hier hangt TAAL in de lucht!

Mediakundige ontwikkeling

Ik ga op een enthousiaste, zelfredzame en kritische manier om met media en mediacontent.

 Kinderen van vandaag groeien op in een gedigitaliseerde mediaomgeving. Dat is evident. We willen dan ook dat ze op een enthousiaste, zelfredzame en kritische manier omgaan met media en mediacontent. We moedigen hen aan om hun mediacompetenties positief aan te wenden en deze blijvend aan te scherpen. Binnen de eigen leefwereld beperkt de mediakundige ontwikkeling van leerlingen zich vaak tot vaardigheden. Dit als gevolg van een hoofdzakelijk intuïtief gebruik van media. Binnen het ontwikkelveld van mediakundige ontwikkeling willen we zorgen voor een dieper inzicht in de mechanismes van de mediawereld en in het gebruik van de eraan verbonden mediamiddelen. Zo ontwikkelen leerlingen een kritische blik waarmee ze de wereld van de media op een positieve, maar tegelijk veilige manier tegemoet kunnen treden.

Werken aan mediakundige ontwikkeling houdt in dat leerlingen naast elementaire kennis over verschillende media en hun toepassingen ook vaardigheden en inzichten verwerven om zinvol en creatief met media om te gaan, ermee te leren en te communiceren. We onderscheiden drie ontwikkelthema’s: mediawijsheid, mediageletterdheid en mediavaardigheid.

 

Mediawijsheid

Ik sta open voor en ga wijs om met media.

Mediawijze leerlingen staan open voor het gebruik van media door henzelf en door anderen. Ze zijn er nieuwsgierig naar en onderzoeken de impact van de media op zichzelf en op anderen. Daarbij stellen ze zich op als kritische beoordelaars van mediacontent. Zo ervaren ze dat de werkelijkheid zoals anderen die in de media voorstellen, slechts een interpretatie van die werkelijkheid is. Soms heeft een voorstelling van de werkelijkheid niets meer met de feitelijke werkelijkheid te maken. Door mediawijs om te springen met de beschikbare mediamiddelen en media-informatie voorkomen leerlingen dat ze ongewild zichzelf of anderen in de problemen brengen.

 

Mediageletterdheid

Ik ben me bewust van de eigenheid van verschillende media en hun toepassingen. Ik zet media creatief en doelgericht in.

Binnen het ontwikkelthema mediageletterdheid ontdekken leerlingen de eigenheid van verschillende media en hun toepassingen. Bijzondere aandacht gaat daarbij naar de bouwstenen van de audiovisuele media. Door zich in verschillende media uit te drukken, ontdekken ze welke het beste aansluiten bij hun persoon en bij het doel dat ze vooropstellen.

 

Mediavaardigheid

Ik gebruik mediamiddelen efficiënt.

Met media omgaan, veronderstelt ook technische en instrumentele competentie. Zonder technische en instrumentele basiskennis en -vaardigheden is het onmogelijk om met media om te gaan. Daarom willen we de mediavaardigheid bij de leerlingen verder ontwikkelen. Dat houdt in dat ze een aantal elementaire technische principes begrijpen en dat ze eenvoudige technische handelingen kunnen uitvoeren. Op die manier kunnen leerlingen op een efficiënte, zorgzame en veilige manier omgaan met de media die hen omringen.